Stoppa avvisningar till Afghanistan

Det är dags att visa att vi Liberaler inte sviker dem som bäst behöver skydd och säkerhet.

Natten till Lucia tvångsavvisades 11 pojkar till Afghanistan. Samma myndighet, Migrationsverket, som beslutade om utvisningen gör samtidigt bedömningen att Afghanistan inte är säkert för någon. Vi skickar iväg dessa pojkar till ett land som inte vill ha dem där och som varken har vilja eller förmåga att skydda dem. Detta sker utan att några Liberala riksdagspolitiker protesterar! Var är Liberalerna i debatten?

Fredrik Malm säger i NU den 15 december att 75 procent av de ensamkommande afghanska barnen får stanna i Sverige. Detta påstående ska ses mot bakgrund uppskrivningar gör många barn till vuxna. För många av dessa barn är det nästintill omöjligt att bevisa sin ålder. De kommer i stor utsträckning från ett liv som papperslösa flyktingar i Afghanistans grannländer. Många av dem har aldrig fått reda på sitt exakta födelsedatum. Hur kan vi lägga ett ansvar på dessa barn att kunna bevisa sin ålder? Vi ser det också som mycket anmärkningsvärt att Sverige stiftat en retroaktiv asyl-lag trots att det är förbjudet med retroaktiv lagstiftning i andra sammanhang.

Migrationsdebatten har under det senaste året gått från att handla om ett värdigt mottagande och hur vi ska integrera flyktingar i vårt samhälle, till ett fokus på hur vi på effektivaste sätt förhindrar människor från att komma hit. Vi beklagar att den liberala rösten tystnat i denna debatt. Det är dags att stärka den rösten och att visa att vi Liberaler inte sviker dem som bäst behöver skydd och säkerhet.

Medlemmarna i LIBERALERNA HABO samt STIG-ARNE TENGMER, BERTIL RYLNER OCH JAKOB OLOFSGÅRD Liberalerna Jönköping