Att bygga samhälle i Jönköpings kommun – inte bara bostäder

Det råder brist på detaljplanerad och byggklar mark för industrier och verksamheter i kommunen. Efterfrågan är hög och den mark som finns tillgänglig är i princip fulltecknad eller slutsåld.Fortsatt utveckling pågår vid Hedenstorp och Torsvik/Stigamo. Ett framtida verksamhetsområde planeras vid Västra Jära som ligger vid riksväg 40 väster om Jönköping.Samtidigt pågår arbete med att omvandla gamla verksamhetsområden till bostadsområden. Kvarvarande industrier behöver flytta till nya platser. Exempel på sådana omvandlingsområden är Rosendala i Huskvarna och kvarteret Valplatsen vid Österängen.Möjlighet för viss verksamhet kan komma att finnas i dessa områden. Det är förvisso en poäng att komplettera med bostäder vid kollektivtrafikens stomlinjer men poängen går förlorad om det inte också tillkommer nya arbetsplatser i närheten av stomlinjerna.Andelen som åker kollektivt med buss har tyvärr stagnerat. Båda målpunkterna bostad och arbetsplats behöver finnas vid stomlinjer om bussåkandet ska öka.

Det är en stark tendens att vilja etablera företag i skyltläge utmed de stora vägarna. Rosendala och Valplatsen har skyltläge utmed E4:an. Detta kommer inte att tas tillvara trots att det skulle bidra till att minska bullret från motorvägen för bostädernas del. Kommande omvandlingar medför att det kommer att finnas få verksamhetsområden i den östra delen av kommunen. När Torsvik/Stigamo började byggas ut verkade inte kommunen för att bygga bostäder i närheten. Det bör vara möjligt att kunna bo i närheten av sin arbetsplats, exempelvis i Barnarp och nya bostadsområden öster om Barnarp och norr om Lovsjön. Även om man byter arbete oftare än bostad bör man beakta sambandet mellan boende, service och arbete. Konsekvensen av kommunens utbyggnadsstrategi har blivit att trafikarbetet har ökat markant. Många har inte gång- eller cykelavstånd till sina målpunkter. Kollektivtrafiken har tyvärr inte stomlinjer mellan bostadsområden och stora industriområden. Det flesta förflyttar sig med bil.
Jönköping kan inte bygga den runda täta staden utifrån de geografiska förutsättningarna. Alternativet är bandstaden där stadsdelarna ligger på rad och är sammanbundna av stråk för olika trafikslag. Än finns tid för att rätta till bristerna. Samset/Åsen kan bindas samman med Hedenstorp och bilda ett stråk med en förlängd stomlinje för kollektivtrafiken. Även det framtida verksamhetsområdet Västra Jära bör anknytas.En stomlinje kan förlängas från Råslätt genom nya planerade bostadsområden öster om Norrahammar fram till Torsvik. En annan stomlinje kan förlängas från Råslätt till Hyltena och Stigamo via Barnarp och Lovsjön.Nya verksamhetsområden behöver etableras i Huskvarnadelen med stomlinjeanknytning.

Ett hållbart samhälle kräver att trafikarbetet blir effektivare, att stråk finns för snabba förbindelser för cykel och kollektivtrafik. Ett samhälle består inte enbart av bostäder. Arbetsplatser behöver fördelas i hela kommunen. Nu sker de största verksamhetsetableringarna i utkanten av staden utan anknytning till bostäder. Det är ingen hållbar strategi.
Ingvar Åkerberg (L)Ledamot kommunfullmäktige, Jönköpings kommun
Jan Sidenvall (L)Ledamot stadsbyggnadsnämnden, Jönköpings kommun