Liberalerna i Jönköping: Sverige behöver socialliberala svar

Skribenter från vänster, Jakob Olofsgård, Jimmy Ekström och Annica Nordberg Bild: Bodil Molin

DEBATT. Som liberaler har vi ett ansvar att riva ner utanförskap som hindrar var människa att göra sin bästa livsresa. Vi vill se och riva hinder som ligger i vägen för Sverige som Möjligheternas land. Utanförskapet och hindren har många ansikten som vi måste lära oss känna igen och ta upp kampen mot. Vi som liberaler ser de socialliberala värderingarna och det Liberala partiet som bästa verktyg i den kampen. Socialliberaler har en lång historia i Jönköpings län, där partiledaren Felix Hamrin var med och lade grunden för över 100 år sedan, så har vi känts igen för att lyfta fram situationen för de mest utsatta i samhället, de med sämst förutsättningar att göra sig hörda oavsett var i samhället individens frihet är hotad. De socialliberala svaren på samhällsproblemen behövs idag mer än någonsin.

Vårt politiska ansvar handlar om att se alla de elever som inte fullt ut får nödvändiga kunskaper i skolan, att orka ta itu med kriminalitet som flyttar in i människors trappuppgångar eller gå till försvar för grundläggande rättigheter som är under attack exempelvis för personer med funktionsnedsättningar. Så länge det egna hemmet är en av de farligaste platser kvinnor vistas på, så länge livslängd och ohälsa starkt förknippas med var du fötts eller var du bor, så länge det finns personer som vill arbeta och ta ansvar men stängs ute från arbetsmarknaden så kommer Liberalernas röst inte tystna.

Vi är stolta över att Liberalerna med Nyamko Sabuni och övriga ledande företrädare fortsätter vara ett modigt parti som gärna tar ledartröjan även när samhällsproblemen känns svåra och stora. Hela tiden med ett tydligt socialliberal fokus och med utgångspunkt i våra liberala grundvärderingar.

Liberalerna ville redan 2002 införa språkkrav för medborgarskap, då vi såg kunskaper i det svenska språket som en väg in i samhällsgemenskapen. Förslaget rasiststämplades av Socialdemokraterna, men i dag är det deras egen politik. Precis samma sak hände i sommar då Nyamko Sabuni presenterade förslag för att öka tryggheten i bostadsområden genom att göra det lättare att säga upp den som bedriver kriminell verksamhet i hemmet. Ingen familj ska behöva bo granne med vapen och droger. Praktisk handling för att säkra tryggheten för andra boende kombineras med en rad förslag för att tillsammans med socialtjänsten hitta nya möjligheter för den uppsagda familjen. För bara några veckor sedan ansåg Socialdemokraterna att det var ett rättsvidrigt förslag, men sedan nyligen är det nu deras egen politik.

Liberalerna är det parti som ligger bakom en av de största frihetsreformerna i svensk historia. Den som har omfattande funktionsnedsättningar ska kunna leva ett liv som alla andra. Det är utgångspunkten för rätten till personlig assistans. Reformen var kontroversiellt när den genomdrevs och ifrågasätts än idag. Här kommer Liberalerna aldrig att ge upp kampen så länge grundläggande friheter inte respekteras.

En socialliberal politik innehåller både hjärta och hjärna, tyvärr ser vi att enbart det ena används allt för mycket i dagens politik. Ett mittenpartis uppgift är att hela tiden vara motvikt till de politiska ytterligheterna, det är utmaningen och så ska det också vara.

En liberal reformagenda är viktigare än någonsin och genomförs bäst i en liberal borglig regering.

Jakob Olofsgård (L)

Riksdagsledamot från Jönköpings läns valkrets