JAG SAMTYCKER TILL NY LAG

Jag samtycker till ny lag

Det är min förhoppning att vi inom kort har en tydlig skrivning om samtycke i sexualbrottslagstiftningen och en lag som gör det möjligt att döma den som borde förstått att samtycke saknades. En sådan förändring kommer stärka den sexuella integriteten och friheten i Sverige!

Den som skrev Jönköpingspostens ledare häromdagen verkar inte vilja ha en sexualbrottslagstiftning som tydligt baseras på samtycke. Jag tycker precis tvärtom. Lagstiftningen behöver skärpas för att det sexuella våldet ska minska. Man ska naturligtvis inte tro att skärpt lagstiftning automatiskt förhindrar nya brott eller leder till fler fällande domar men lagstiftning är normerande och påverkar långsiktigt värderingar och attityder i samhället.

Utifrån #meetoo-rörelsen har det ju dessutom blivit uppenbart att vi alla behöver diskutera synen på sexualitet och sexuella beteenden. Vi behöver hjälpas åt för att få fler människor att våga prata om och anmäla sexualbrott. Vi behöver hjälpas åt för att förändra attityder och värderingar så att färre drabbas av sexuella övergrepp i framtiden. Men det är först när människor förlitar sig på rättsväsendet som de vågar anmäla.

Även med en ändrad lagstiftning måste rättens ledamöter naturligtvis utgå ifrån vad offer, gärningsmän och vittnen berättat samt befintlig teknisk bevisning. Fortfarande skulle åklagaren ha en tung bevisbörda men högre krav skulle ställas på de inblandade att försäkra sig om samtycke före sex. Helt enkelt skulle högre krav ställas på respekt för andras frihet och sexuella integritet.

Jag vill också att man ska kunna straffa den som inte förstod men borde ha förstått att den andre inte ville ha sex. Jag är övertygad om att den förändringen skulle leda både till fler åtal och till fler fällande domar. Som liberal menar jag att gränsen för individens frihet går där den enes agerande kränker den andres. Ingens sexuella frihet får kränka någon annans frihet.

Anna Mårtensson (L)
Liberala kvinnors rättspolitiska talesperson