Inrätta en barnens hjälptelefon

Många barn-och ungdomar far idag illa. Flera får hjälp alldeles för sent. Då har de redan genomlevt våld i familjen, missbruk, blivit psykiskt kränkta, blivit för strikt fostrade, blivit utnyttjade, mobbade m.m. kanske under flera år. Sådant  sätter djupa spår i en barnasjäl.

I Kommunen har vi föräldrastöd men vart ska barnen vända sig? Till skolkuratorerna? nog bra men de kanske inte vill bli sedda när de går dit och sedan bli retade av kamrater. Till skolsköterskan? bättre, dit är det fler som går, men hen är inte på skolan varje dag.

Därför vill jag att det inrättas en Barnens Hjälptelefon i Jönköpings Kommun. Dit ska barn kunna ringa dygnet runt. Det ska vara ett enkelt telefon nr t.ex. 123 123. Dagtid svarar någon inom socialförvaltningens avd för Barn-och Ungdom och efter kontorstid kopplas samtalen vidare till kommunens socialjour.

Varför ska våra barn ringa till BRIS m.m. när de istället kan få en direktkontakt i sin egna kommun?

Gun-Britt Sabelstierna (L)
ledamot i social områdesnämnd Öster
Nämndeman i Jönköpings Tingsrätt
Ersättare i Övervakningsnämnden (Frivården, Jkpg)