Dumt låta integrationsbidrag frysa inne

SOCIALNÄMNDEN BESLUTADE VID sitt sammanträde i mars att ta icke nyttjade medel från ett riktat statsbidrag till insatser för unga asylsökande som fått ett första avslag och ofta far illa. Frågan är varför SD hellre vill att de pengarna ska frysa inne och inte verka för integration?

I Jönköping finns en bred politisk enighet om att inte lämna samhälleliga problem därhän, utan agera proaktivt för att hjälpa människor in i samhället. Detta har vi exempelvis gjort genom att satsa på förstärkt föräldrastöd och välfärdsjobb för de medborgare som står långt ifrån arbetsmarknaden.

OCKSÅ NÄR det gäller den mottagningskris Sverige upplevde 2015 har Jönköping uppvisat sitt fantastiska driv utifrån vår särskilda prägel, med både problemlösande entreprenörskap, social medmänsklighet och ekonomiskt ansvarstagande. När andra kommuner brottats med stora underskott till följd av stödet till ensamkommande ungdomar – primärt för att man köpt boende externt, startade socialförvaltningen i Jönköping under bara några månader ett tiotal boenden i egen regi. Också i övrigt har vi ett bra mottagande.

RESULTATET HAR blivit omkring 100 miljoner kronor i överskott i socialnämnden gällande flyktingmottagandet sedan 2015!

Från socialnämndens sida är samtliga partier utom SD måna om att integrationen av de flyktingar som kommit till oss de senaste åren ska bli framgångsrik. Situationen kring det stora flyktingmottagandet 2015 har redan genomgått flera olika faser.

Nu befinner vi oss i en tid då många asylsökande unga får sitt första avslag. För dem följer då en period av överklaganden, vilket är naturligt i en rättsstat. Har myndigheten fattat rätt beslut? Finns ny information som inte framgått tidigare? Har situationen i flyktlandet förändrats? Här är det viktigt att behandla flyktingen såsom vi själva skulle vilja bli behandlade av rättsväsendet.

Det beslut som socialnämnden fattade vid sitt marssammanträde, och som sverigedemokraten Lizette Bülow kritiserar (JP 12/4), innebar att nämnden tog icke nyttjade medel från ett riktat statsbidrag till just den grupp ensamkommande ungdomar som fått ett första avslag.

Beslutet syftar till ett så kallad IOP (Idéburet Offentligt Partnerskap), där Pingstkyrkan är den som varit först att räcka oss handen – de har nämligen redan idag kontakt med många av dessa ungdomar.

Samtidigt har nämnden varit angelägen om att få till stånd ett brett samarbete, med utgångspunkt i det ekonomiska stöd Bülow nämner och som andra idéburna organisationer fått till sitt förfogande av riksdag och regering.

DET VORE välkommet om Svenska kyrkan, Röda korset och Rädda barnen också kom med så att vi tillsammans kan motverka såväl att ungdomarna far illa och utnyttjas, som att det uppstår ett parallellt samhälle. Detta finns i andra storstäder, men det är bland annat en sådan utveckling socialnämndens beslut motverkar.

Socialnämnden måste ofta lösa de sociala problem som finns, och vi kan som Sverigedemokraterna tycks vilja inte lämna människor som riskerar att fara illa därhän. Vår uppgift måste vara att lösa de sociala problem som finns. Ofta gör vi det i samverkan med familj och anhöriga, civilsamhället, andra organisationer och myndigheter. Flyktingmottagandet skiljer sig här inte från socialtjänsten i stort.

FRÅGAN ÄR varför Sverigedemokraterna inte vill ta vara på alla goda krafter i samhället för integrationens bästa? Och varför ska pengar som är till för integration frysa inne?

Ola Nilsson (KD)

Joakim Dahlström (M)