Dags att stärka tjejers självförtroende med utbildning i skolan

Det är nu vi måste göra skillnad. Alla ska våga vara sig själva och känna sig trygga och respekterade för den de är.

Det går för långsamt. Det är inte okej.

Det är snart 100 år sedan de avgörande besluten om jämställdhet mellan kvinnor och män fattades och den allmänna och lika rösträtten infördes genom en grundlagsändring. Sedan dess har jämställdhetsfrågorna på många sätt varit i fokus av samhällsutvecklingen.

Trots detta vet vi att gamla värderingar och attityder lever kvar under ytan, än idag. Detta kan vi i dagens samhälle bevittna genom nedvärderande attityder, fysiska- och psykiska övergrepp samt hot och trakasserier.

#metoo-rörelsen har gjort oss alla medvetna om att mer måste göras av många, såväl enskilda individer som myndigheter och organisationer. Alla har vi ett ansvar och en del i detta och nu måste vi visa vad vi står för.

En av de samhällsinstitutioner som kan göra skillnad är skolan. Där har vi möjlighet att nå alla barn och ungdomar och stärka deras självförtroende. Där kan vi förmedla och förankra vad respekt för sin egen och andras kroppar innebär. Enligt skollagen 5 Kap 3§ ska skolan utformas på ett sådant sätt att ”alla elever tillförsäkras en skolmiljö som präglas av trygghet och studiero”.

Arbetet i enlighet med skollagen måste växlas upp markant. Skolorna i Jönköpings kommun gör bra saker för att värdegrundsarbetet ska ge resultat, men #metoo-berättelserna vittnar om att mycket mer måste göras.

Behnaz Bahabozorgi och Sofia Paldanius har skickat in ett medborgarförslag där dom föreslår en ”årlig temadag på alla högstadie- och gymnasieskolor med fokus på förebyggande åtgärder gällande våld mot kvinnor”. Man föreslår att den genomförs inom ramen för ”Feministiskt självförsvar”.

Under det kommande året ska skolans handlingsplan för jämställdhet revideras. Det finns redan goda erfarenheter av metoder inom det här området, som Normstorm och Mentorer för våldsprevention (MVP). Vi tror vi att kunskaper om Feministiskt självförsvar kan komplettera dessa metoder, vilket bland annat Liberalerna framförde i Barn- och utbildningsnämnden.

Sascha Carlsson (L) ersättare i Barn- och utbildningsnämnden

Angela Hafström (L) kandidat till kommunalval 2018