Utveckla Ödestugu!

En ny förskola är nu under byggnation i Ödestugu. Det så kallade ”första spadtaget” har tagits. De nuvarande lokalerna i den fd vaktmästarbostaden är sedan länge ”uttjänta”. Barn och pedagoger kommer i slutet av 2017 att flytta in i nya och pedagogiskt ändamålsenliga lokaler, med en avsevärt bättre arbetsmiljö än man haft tidigare. Vi är många som gläds åt detta!

Den nya förskolan i Ödestugu är inte bara en fråga om hur vi på bästa sätt skapar förutsättningar för en bra förskoleverksamhet. Den är också en viktig signal om en samhällsplanering som inser landsbygdens betydelse.

De flesta av oss värdesätter landsbygden högt. Kanske inte främst därför att vi själva vill bosätta oss där. Trenden mot allt tätare bebyggelse i städerna, attraktionskraften med närhet till ”det mesta” är stark. Men samtidigt vill vi inte ha ödemarker mellan tätorterna. Vi vill att landsbygden ska vara levande och att landskapet ska vara öppet och tillgängligt. Det är av betydelse att åkrarna brukas och att gårdarna bebos året runt. Det är så vi vill att det ska vara.

Om vi vill detta är måste vi göra det möjligt för människor att bygga och bo på landsbygden. En av alla dessa nödvändigheter är tillgången till förskola och skola. Detta förutsätter också att det sker en kontinuerlig befolkningstillväxt. Det går inte att upprätthålla en bra kvalitet i förskola och skola om grupperna blir för små.

Därför är det av betydelse att kommunen underlättar bostadsbyggandet. Under de senaste decennierna har det byggts ett 40-tal villor på gårdarna i socknen. Vätterhem har tillskapat 8 marklägenheter i kyrkbyn. Sammantaget har det tillkommit 1-2 bostäder per år.

Jönköpings kommun borde, tillsammans med civilsamhället med ett aktivt Sockenråd, aktivt agera för en ny fas av utvecklingen i Ödestugu. Närheten till Torsvik, med många arbetsplatser, gör området intressant som boendealternativ för människor som vill bosätta sig på landsbygden. Fler villor kan byggas på gårdarna, Vätterhem borde utöka sitt lägenhetsbestånd och det kanske borde gå att tillskapa ett mindre, sammanhängande bostadsområde.

För att öka kommunens attraktionskraft ska vi inte bara fokusera på stad och tätort, utan också på landsbygden.

2017-05-24

Stig-Arne Tengmer