Trygga sjukvården

Trygga sjukvården!

Det är dags att säkra tryggheten på våra sjukhus.

VÅRDPERSONALEN ÄR hjältar. De arbetar under hård press och gör sitt yttersta för att lindra, bota och rädda liv. Därför är det helt oacceptabelt att de utsätts för hot och våld på sin arbetsplats. Det är dags att säkra tryggheten på våra sjukhus.

Medarbetare inom vården beskriver oro inför att vårda patienter med kopplingar till kriminella miljöer på grund av de hot och påtryckningar som det riskerar att föra med sig. Det borde inte behöva sägas men tyvärr så måste det göras: Ingen människa, allra minst de som ägnar dagarna åt att lindra, bota och rädda liv, ska behöva utsättas för hot och trakasserier.

UTVECKLINGEN på våra sjukhus och akutmottagningar är därför djupt oroande. Rättsväsendets resurser behöver stärkas och det måste stå klart att lagen ger ett tydligt skydd för vår vårdpersonal.

Vi läser om hur personalen tvingas hantera personer som hotar och skriker för att komma in på vårdavdelningar. Anhöriga som vill sitta med och övervaka vården och som kommer med högljudda krav på mer och snabbare hjälp. Personalen märker hur släktingar fotograferar och tar bilder på deras namnskyltar.

DET HÄR HAR blivit vardag för alltför många av vårdens medarbetare. Det måste vi motverka gemensamt – stat, landsting och kommuner.

Landstingen och sjuk-husen gör vad de kan för att trygga säkerheten men hot och bråk vid sjukhusen är en del av en större samhällsutmaning där hänsynslösheten mot medmänniskor ökar och respekten för personal inom räddningstjänst, ambulans och sjukvård minskar.

För att motverka det här krävs det att staten tillför resurser och skapar förut-sättningar för polisen och andra delar av rättssamhället.

Liberalerna har länge krävt resurser för 5 000 fler poliser och 2000 kommunala ordningsvakter. Vi vill även att Polismyndigheten och Tullverket prioriterar arbetet med att minska tillgången på illegala vapen för att få stopp på det ökade grova våldet hos de kriminella nätverken.

UTÖVER ekonomiska resurser behöver lagstiftningen skärpas. Därför vill Liberalerna skärpa straffen för hot och våld mot tjänstemän i samhällsviktiga funktioner.

Till de samhällsviktiga funktionerna i fråga hör inte bara blåljusmyndig-heter som polis, räddningstjänst och ambulanser. Det ska självklart också gälla personalen på våra sjukhus och andra delar av vården.

Patrick Nzamba Liberalerna Jönköpings kommun
oger Haddad Rättspolitisk talesperson, riksdagsledamot Liberalerna