Arena och/eller skolor

Jönköping är förtjänt av en ny/ombyggd fotbollsarena, men till rimliga pengar.

Svar på insändare i JP av Fredrik Jutnäs, införd 2017-09-23.

Fredrik Jutnäs skriver i en insändare, införd i JP den 23 september ”att under gällande förutsättningar fortsätta att utreda en byggnation av en arena på Jordbron är oansvarigt och ett slöseri med skattebetalarnas/kommunens pengar”. Vi instämmer i detta.

Dessvärre är beslutet fattat av en majoritet i kommunfullmäktige, bestående av S, MP, V, och SD. Det finns i nuläget ingen majoritet för att stoppa projekteringsprocessen. Därför rinner nu konsultmiljonerna iväg på ett projekt som kommer att ta lång tid att få klart, som blir komplicerat att genomföra, till orimligt höga kostnader och som kommer att påverka andra kommunala verksamheter negativt.

Sverigedemokraternas agerande vid kommunfullmäktiges sammanträde, då beslutet fattades i våras, var särskilt anmärkningsvärt. Under pågående sammanträde ändrade man enligt medias rapportering ståndpunkt bara för att man hörde ett rykte om en sponsor. Det agerandet kommer förmodligen att kosta kommunen ca 600 miljoner kronor i investeringsmedel, pengar som så väl hade behövts till bland annat skolor och förskolor.

Från Liberalernas sida har vi under hela processen varit tydliga med att vi inte ger vårt stöd till beslutet. Vår linje har hela tiden varit att ett beslut av den storleken som en ny arena innebär borde föregåtts av en förutsättningslös utredning om var kommunen får mest ut av pengarna, hur kostnaden påverkar andra investeringar och hur den påverkar kommunens ekonomi på såväl kort som lång sikt. Inget av detta gjordes.

Placeringen av arenan har blivit huvudsaken, inte hur vi löser fotbollens behov på bästa sätt. Beslutet av placeringen bygger på ett tyckande och inte på faktaunderlag, som dessutom riskerar att avsevärt försena byggandet av arenan.

Majoritetens beslut kan jämföras med dåvarande Landstingets sätt att fatta beslut vid byggandet av Spira. Med grund i ett gediget utredningsunderlag, en politisk vilja att komma överens och ett underskrivet kontrakt med två sponsorer kunde ett beslut fattas i ett så gott som enigt landstingsfullmäktige.

Jönköping behöver en arena för elitfotboll. Dessvärre har frågan under ett flertal år hanterats av politiska företrädare som sökt medial uppmärksamhet snarare än att få till en hållbar lösning. Utan dessa infall skulle en lösning kunnat vara mycket närmare än vad den är nu.

Det finns fortfarande möjligheter för kommunfullmäktige att driva ett hållbart arenaprojekt i hamn. Att placera arenan på Råslätt eller utveckla Stadsparksvallen är två alternativ som med stor sannolikhet kostar väsentligt mindre och som har förutsättningar att bli klara snabbare. Ställ alternativen mot varandra och låt fakta avgöra, inte prestige!

Vi instämmer med Fredrik Jutnäs slutkommentar. ”Visst är Jönköping förtjänt av en ny/ombyggd fotbollsarena, men till rimliga pengar”.

David Gerson (L)

Stig-Arne Tengmer (L)