För många barn och unga innebär Coronakrisen och isoleringen i hemmet en väsentligt ökad risk för våld.

Sverige ska vara ett tryggt land för barn att växa upp i. Ändå ser vi hur barn blir allt mer utsatta. Bris senaste årsrapport visar att antalet samtal om våld har ökat med över 30 procent. Bara i vår kommun, Jönköping, anmäldes 210 fall av misshandel mot barn och unga under 14, år 2019 (enligt statistik från BRÅ). I de flesta av dessa fall var förövaren en närstående.

Sedan Coronakrisen har antalet barn som söker hjälp ökat, menar barnrättsorganisationer. Man ser att förövare utnyttjar situationen för att söka upp sårbara barn. Att barn och unga är fast i hemförhållanden som präglas av våld, övergrepp och missbruk.

Coronakrisen innebär att många barn drabbas av ökad oro, rädsla och risk för våld och utsatthet, inklusive hedersrelaterat våld och förtryck. Därför måste samhället vara vaksamt och agera kraftfullt för att så långt möjligt skydda dessa barn.

I Coronakrisens spår ser vi hur viktig förskolan och skolan är. Inte bara för att vi där förmedlar kunskaper, utan också för att sårbara barn och unga får både sammanhang och skydd.

Flera organisationer, som exempelvis BRIS, Ecpat, GAPF och Unizon (som samordnar ungdoms- och tjejjourer), kvinnojouren, spelar en viktig roll genom att lyssna till de utsatta barnen och lotsa dem till ansvariga myndigheter.

Därför är det glädjande att regeringen nu, tillsammans med Liberalerna och Centerpartiet avsätter 100 miljoner kronor för att mildra konsekvenserna av pandemin även för barn och våldsutsatta kvinnor som behöver samhället allra mest.

Det behövs även en riktad informationssatsning gentemot barn och unga. Därför är det av vikt att MSB skyndsamt tar fram en riktad information till barn. En sådan kampanj kan med fördel rikta sig till digitala kanaler med en hög närvaro av barn och unga samt på flera språk. Information måste även anpassas till barn med funktionsvariationer. Alla barn har rätt till information.

Coronakrisen är främst en epidemiologisk kris där människor insjuknar och avlider. Vi ska göra allt i vår makt så att vården har förutsättningar att ta hand om de sjuka. Företagen som nu blöder måste få stöd och människors jobb ska skyddas. Men också barn, kvinnor och hbtq-personer som nu riskerar en svårare livssituation måste få det stöd och skydd de behöver.

Tillsammans måste vi göra allt som står i vår makt för att säkerställa att varje barn känner trygghet i den lilla världen, även om den stora världen genomgår en kris.

Stig-Arne Tengmer (L)

Annica Lind Nordberg (L)