Risken är att liberalerna inte syns, om vi deltar på andras villkor

SOM KRISTNA POLITIKER
vill vi använda både förnuft och Bibelordet när vi ska fatta beslut. Jesus sa enligt Matteus 7:12 att den viktigaste regeln är att vi ska behandla andra som vi själva vill bli behandlade. Och det finns tre särskilda grupper som både Moses, profeterna och Jesus månade om: änkorna, de faderlösa och främlingarna. I dagens moderna svenska samhälle motsvaras de här grupperna av dem som inte har familjeförsörjare eller nätverk. Vi övriga ska arbeta och försörja oss själva. Om går vi tillbaka till Liberalernas barndom gällde samma sak: kristna och annat folkrörelsefolk förenades med de så kallade stadsliberalerna i ett parti i kamp för demokrati, ekonomisk frihet och socialt ansvar för de svaga.

VI LIBERALER KAN
aldrig tävla med de stora partierna om uppmärksamhet. Vi har inte råd att köpa lika många tidningsannonser eller annonstavlor. Dessutom tycker nästan alla partier nästan lika numera. Vem vill inte ha ordning och reda i skolan och i integrationspolitiken?

Vi liberaler måste hitta 2000-talets motsvarighet till eget rum på långvården, som gav oss över 14 procent i valet 1985! Givetvis ska alla liberala valarbetare kunna svara på frågor om högre kunskapsmål i skolan och ett europeiskt samarbete i flyktingfrågor, men vi måste kunna berätta något unikt, något som gör att allmänborgerliga väljare eller högersossar väljer oss i stället för de stora elefanterna.

Vi är kristna liberaler och vi har några förslag till Liberalernas valupplägg.

NOLLVERSION FÖR SJÄLVMORD.

Ja visst, riksdagen antog en sådan 2008, men alldeles för litet görs. I fjol dog cirka 260 personer i trafiken. Statliga Trafikverket och kommunerna satsar hundratals miljoner på att minska antalet trafikolyckor. Säkerhetsbälten är självklara idag liksom att alltid erbjuda alkoholfria alternativ så att en av gästerna kan köra hem nykter.
190.000 barn och unga har någon form av psykisk ohälsa enligt en rapport från Socialstyrelsen, som kom i december. Varje år väljer ungefär 1.5oo personer att ta sitt liv, många av dem är unga. Här har vi tyvärr inte sett någon halvering sedan 1990-talet.

Varför görs ingen haveriutredning efter varje självmord som efter större trafikolyckor? Varför misslyckades vi liberaler – när vi styrde utbildningsdepartementet i åtta år – att tvinga fram tillräckligt med skolsköterskor, kuratorer och annan elevvårdspersonal i alla skolor, kommunala som privata? Det är inte lärarnas sak att ta hand om barn som mår dåligt i själen. Lärarna ska slå larm när det ser sådant, men sedan måste vårdproffsen ta över.

TIGGARNA PÅ VÅRA GATOR OCH TORG.

Vi kan inte hindra EU-migranter att resa från Rumänien och Bulgarien och sätta sig framför Coop vid vårt köpcentrum, men vi måste sätta ökad press på deras hemländer. Det måste vara bättre att unga friska människor arbetar hemma där de har sina barn och gamla anförvanter i stället för att de sitter och tigger här i Sverige. Många av oss aktiva församlingsmedlemmar har goda erfarenheter att stödarbete i främst Rumänien genom olika frivilligorganisationer.

Borde vi inte också kunna använda en del av vår biståndsbudget till projekt som skapar jobb och utbildning på EU-migranternas hemmaplan? Under åren med stort flyktingmottagande har regeringen använt en stor del av enprocentsmålets pengar till flyktingomkostnader. Nu har flyktingströmmen minskat kraftigt och här finns ett ekonomiskt utrymme anser vi.

DE ÅRSRIKA.

VI liberaler kan inte tävla med andra partier om att höja pensionerna mest eller anställa fler sköterskor (som för övrigt inte finns att få tag i på denna sida Kölen). Men vi tror att vi kan vinna väljare bland de årsrika genom att vi blir mer liberala, alltså se varje människa som en individ.

Friare regler för biståndsbedömningar av hemtjänsten, göra det lättare att bo kvar hemma men vi måste också bygga fler äldreboenden och vi tror på Barbro Westerholms trygghetsboenden. Staten ska generellt inte subventionera boenden, men vi tror att höga hyror i nybyggen skrämmer många äldre som kanske skulle vilja lämna sina villor eller sina lägenheter tre trappor upp utan hiss, ifall de hade råd.

Och är det på något fält som vi har hög trovärdighet så är det i äldrefrågorna i form av Barbro Westerholm.

FLER BOSTÄDER.

BOSTADSPOLITIKEN måste vara långsiktig eftersom husen ska stå i kanske hundra år. Vi är besvikna på att allianspartierna hoppade av de blocköverskridande samtalen innan de ens kommit in på de svåra frågorna. Vuxna människor borde veta att man inte kan få igenom allt när man sitter och förhandlar och vi i allianspartierna ska också komma ihåg att vi hade satt landet i en dålig sits genom att ta bort fastighetsskatten och höja reavinstskatten.

Den stora risken nu är att byggföretagen, som fått smak av höga vinster, drar ner på byggandet eftersom priserna sjunker på bostadsrätterna. Då blir det färre bostäder att dela på. Vi måste hålla byggandet uppe och vi måste styra om till hus som är mindre exklusiva. Tänk vilka möjligheter vi har genom Europasamarbetet! Sedan vi gick med i EU kan vi locka byggarbetare och byggföretag från nästan hela Europa och vi tror att en och annan östeuropeisk byggarbetare troligen lämnar Storbritannien under de närmaste åren. Britterna förlorar på Brexit, låt oss bli vinnare!

SOM KRISTNA POLITIKER

ANNIKA CARP