Jämställdhet är en demokratifråga

Känner du igen frasen ”Sms:a när du kommit hem”? Är du kvinna så har du sannolikt upplevt någon säga det till dig, och även sagt det själv till en vän, på väg hem när det är mörkt: ”Sms:a när du kommit hem så jag vet att du faktiskt har kommit hem, att du är trygg och att inget hände på vägen”.

Redan när du föds som flicka så är du i ett underläge, gentemot om du vore pojke. Du kommer inte våga röra dig så fritt som du skulle vilja ute, du kommer behöva planera dina steg noga och undvika varje illa belyst hörn. När du hör något bakom dig kommer du haja till, av rädsla för att det är någon där som vill dig illa. Det här handlar om din känsla. Rädslan för att utsättas för sexualiserat och dödligt våld utomhus när det är mörkt gör att du begränsar ditt livsutrymme.

Även om det är klarlagt att män löper högre risk att råka ut för våld i det offentliga rummet än kvinnor, så är det du som kvinna som får din frihet mest begränsad. Den senaste tiden har Jönköpings-Posten i flera reportage uppmärksammat den otrygghet och den rädsla att utsättas för brott, som vi flickor och kvinnor i Jönköpings kommun känner. 47 procent av kvinnorna i Jönköping känner sig så otrygga att de ibland eller ofta avstår från att gå ut ensamma, jämfört med riket på 36 procent enligt FHM:s rapport ”Hälsa på lika villkor” (2018).

Din rätt att inte utsättas för våld, och din rätt att inte behöva vara rädd, är inte bara en av de allra viktigaste jämställdhetsfrågorna, utan också en fråga om demokrati och grundläggande mänskliga rättigheter. De senaste åren har flera initiativ gjorts för att öka tryggheten i miljön i Jönköping, exempelvis appen Trivs i JKPG där du kan anmäla dålig belysning. Genom kommunens jämställdhetsplan finns en strategisk väg när det gäller både fysisk planering och förändrade beteenden men det finns fortfarande mycket kvar att göra.

Som Liberaler i Jönköpings kommun vill vi verka för att kommunen:

• Ska testa nya digitala samrådsmetoder vid stadsplanering för att få fler kvinnor i alla åldrar delaktiga i att skapa ökad trygghet.

• Lyssnar på de som berörs och identifiera områden som upplevs som särskilt otrygga för kvinnor och prioritera dem.

• Garanterar jämställd representation i stadsplaneringen. Arbetsgrupper som planerar för stadsplanering och belysning ska vara jämställd, så att allas behov tillgodoses oavsett kön.

• Skapar mer samverkan med civilsamhälle gällande trygghet. Fler engagerade volontärer behövs när det är mörkt.

• Ser till att ämnet MVP, mentorer i våldsprevention, schemaläggs i alla kommunens högstadieskolor. MVP är en lektionsserie med målet att förebygga mäns och killars våld. Flahultsskolan genomför redan MVP framgångsrikt på schemalagda lektioner över flera terminer och bör ses om ett föredöme.

Kvinnors trygghet att våga röra sig fritt i samhället är allas ansvar. Tillsammans kan vi göra skillnad och se till att inget händer på vägen hem.

Angela Hafström (L)
Ordförande Liberala Kvinnor i Jönköpings län