Förbifart för bättre stadsmiljö

Förbifart för bättre stadsmiljö

Det är inte rimligt på sikt att en nationell motorväg passerar genom Jönköping bredvid flera stora bostadsområden. Fortsatt översiktlig planering och dialog med Trafikverket måste medföra att korridorer för framtida vägdragningar av E 4 och Rv 40 utanför tätorten reserveras.

E 4-AN FRÅN Helsingborg till Stockholm passerar utanför eller i några fall i kanten av tätorterna. För Jönköpings del går E 4-ans sträckning genom tätorten och nationell trafik blandas med lokal trafik. Detta är ingen hållbar lösning på sikt. Det är angeläget att en förbifart kring Jönköping börjar planeras.

För att bidra till bättre trafikflöden kommer additionskörfält (tredje kör-fält för främst lokaltrafik) att byggas mellan A 6 och Ljungarum. Även Ljunga-rums trafikplats kommer att byggas om så att E 4-an blir genomgående. Även elektroniska hastighetsskyltar borde införas för att anpassa hastigheten till den aktuella trafikmängden. Detta är kortsiktiga åtgärder och några större investeringar borde inte läggas på att lappa och laga.

Rv 40 är utbyggd till motorväg mellan Göteborg och Ulricehamn. Det saknas några mil mellan Ulricehamn och Jönköping för att få sammanhängande motorväg mellan Göteborg och Stockholm via Jönköping. Det är angeläget att denna sista etapp snarast påbörjas.

Dragningen av ny motorväg bör då ske söder om Dumme mosse av naturvårdsskäl. Om motorvägen ansluter till Göte-borgsbacken begås ett stort misstag. Istället bör vägen dras över Tabergsådalen mellan Hovslätt och Norrahammar, norr om Barnarp och vidare mot Rogberga och där ansluta till den nya dragningen av Rv 40.

DETTA INNEBÄR ATT Rv 40 kommer att gå på höjderna utanför staden och inte ner i sänkan. Poängen med en sådan sträckning är att delen Barnarp – Rogberga samtidigt kan utgöra den södra delen av en förbifart av E 4-an! Då återstår den östra delen av förbifarten mellan Rogberga och en anslutning till nuvarande E 4 en bit norr om Huskvarna.

Eftersom Jönköping på grund av geografin är en utsträckt tätort behövs nuvarande motorväg som en stadsmotorväg. Mark-områden kommer knappast att utvinnas för byggnation men trafikplats Huskvarna Södra har om E 4 blir stadsmotorväg en onödigt stor utbredning. Här skulle kompletterande bebyggelse kunna ske.

Det är inte rimligt på sikt att en nationell motorväg passerar genom Jönköping bredvid flera stora bostadsområden. Fortsatt översiktlig planering och dialog med Trafikverket måste medföra att korridorer för framtida vägdragningar av E 4 och Rv 40 utanför tätorten reserveras.

Ingvar Åkerberg (L)
Ledamot kommunfullmäktige